En vecka

Sankas första vecka på jobb som barnskötare på ett stort daghem i Pedersöre:

Flera nya fina namn har jag fått:
Stina-Kajsa, Anna-Kajsa eller sandra kort och gott

Efter ett tag gav jag upp och bad dem kalla mig Sanna
En Sanna som var där för att stanna och barnen banna

Vilket inte är så lätt då jag inte barnens namn minns
Ibland är jag inte ens säker på att de finns

Många söta, rara barn har jag mött
några har lett andra skrikit då de på mig stött

Livet på dagis är inte lätt
ibland undrar jag om jag gör nånting rätt

En stund kan jag känna att allt går så bra
Nästa är jag en tjatig tant som åt xxxxxxx kan dra

Tvätta har jag lärt mig göra
så nu behöver jag inte de andra störa

Be om hjälp är inte alltid roligt
nej, de andra orkar inte alltid svara soligt

I köket med köksan där trivs jag nästan bäst
det är som vanligt där jag helst vore mest

kanske valde jag fel yrke ändå
nej, "får jag sitta i din famn?" vill jag inte ändra på

"häl finns ju bala tjatiga tantel" har jag fått höra
då är det dags att använda pedagogig och nånting göra

Inte skrika, inte sucka, inte svära
bara vara snäll och hålla dem nära

Läsa sagor på rim gillar jag
det kunde jag göra varje dag

"håll händerna stilla, sitt på din stol"
jag blir så trött så jag dörmmer mig bort till palmer och pool

"kan du mig hjälpa" säger en söt liten röst
ja, att nån vill ha mig är väl ändå en liten tröst

"hejdå och tack för idag"
ja, vi ses imorgon, för här är jag

Här för att stanna ett tag
jobba jobba ihop som ett lag

Man undrar var målet ligger
Mera hjälp jag inte tigger

Spana, lyssna hålla koll
Snart har jag allt under kontroll

Vikariera superkvinna är ingen lek
Jag får göra mitt bästa och inte vara vek

tvätta, torka, trösta gör jag så gott det går
Sen åker jag hem och räknar mina gråa hår

Det är slit till tusen
Pedagogisk utbildning gör inte alltid susen

Men i djupet finns tron på att jag gör rätt
jag måste tro på mig själv väldigt hett

För visst är de underbara liven
värd all slit och att tas för given

Sämre kunde man det ha
Har du läst ända hit, oj vad du är bra

Nu ska jag sluta
och ta en spruta

lite choklad en fredagkväll
för att göra mig så snäll så snäll

Ha en trevlig helg




Kommentarer
Postat av: Heidi

haha. va bra du e ti rim :) Ha en skön helg!

2009-01-31 @ 09:19:52
Postat av: madi

Wow! Poesi-sanna

2009-01-31 @ 14:27:46
Postat av: Sussie

Oj vilket roligt rim. Sån fantasi du har!

2009-01-31 @ 15:41:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback